Management Education for Sustainability: Deriving learning formats from competence requirements

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

The increasing demand for a sustainable development of society and corporations created the new profession of sustainability managers, which has given rise to the growing importance of management education for corporate sustainability. This chapter aims to link competence requirements of sustainability managers to different formats in a blended learning concept by analyzing experiences from the Lüneburg MBA program in sustainability management. A T-matrix is proposed based on the MBA professor’s assessment of several learning formats and their potential contribution to competence development. The results highlight the strengths of particular face-to-face and online learning formats with respect to different competences of sustainability managers. In addition to the high relevance of informal learning and formats to foster subject-specific competences, the chapter also emphasizes that a mixture of learning formats, including interactive learning processes and feedback is essential for effective competence development.
Original languageEnglish
Title of host publicationSustainability in Higher Education
EditorsJ. Paulo Davim
Number of pages29
Place of PublicationWaltham
PublisherElsevier B.V.
Publication date24.08.2015
Pages21-49
ISBN (print)978-0-08-100367-1
ISBN (electronic)978-0-08-100375-6
DOIs
Publication statusPublished - 24.08.2015

    Research areas

  • Sustainability sciences, Management & Economics - Learning formats, Blended Learning, Competence profile of sustainability managers, Master of Business Administation (MBA), Higher education for corporate sustainability management

Recently viewed

Publications

  1. Haeften, Hans Bernd von
  2. Spontaneität und Begegnung
  3. Wenn man immer was Böses tut, kann Gott auch nicht immer zugucken
  4. Rezension zu: Krauß, E. Jürgen/Möller, Michael/Münchmeier, Richard (Hg.): Soziale Arbeit zwischen Ökonomisierung und Selbstbestimmung, Kassel 2007
  5. Effects of Institutions on Human Capital Investment: A Comparison of Policies in Japan, Germany and the USA
  6. Fakt, Fake und Fiktion
  7. Grundlagen der externen Rechnungslegung
  8. Auf in den Ferienpark!
  9. The decision to start a new firm: personal and regional determinants. Empirical evidence from the Regional Entrepreneurship Monitor (REM) Germany
  10. Identifying the Research and Infrastructure Needs for the Global Assessment of Hazardous Chemicals Ten Years after Establishing the Stockholm Convention
  11. Xenotransplantation
  12. Kugelraumschiffe und andere runde Technologien
  13. Good Practices der digitalen Transformation im öffentlichen Gesundheitsdienst
  14. New directions in organizational behaviour?
  15. Gravierende Irrtümer der Flusskonferenz vom 15. September 2002
  16. Godzillas Lächeln
  17. Nutzung und Wirkung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts bei nicht-gymnasialen Schülerinnen und Schülern
  18. Zeitlich-intensitätsmäßige Anpassung in der Materialflußplanung
  19. Berufliche Bildung für nachhaltige Entwicklung – Whole School Approach und Unterrichtsgestaltung an berufsbildenden Schulen
  20. BGH: Keine Subsidiarität der Gesellschafterhaftung, HGB §§ 171 I, 172 IV
  21. Corporate social responsibility (CSR) communication via social media sites: evidence from the German banking industry
  22. Business Model Concepts in Corporate Sustainability Contexts
  23. Übersetzen und vernetzen
  24. Jugendhilfe und Schule
  25. COVID-digital health literacy and subjective well-being of students in Ghana
  26. Außerschulische Jugendbildung mit lernbehinderten Jugendlichen
  27. Marktzugang als Hebel: So funktioniert die Bekämpfung finanzieller Intransparenz
  28. Dritte Arbeitstagung für den wissenschaftlichen Nachwuchs in der Fremdsprachenforschung
  29. Können Mädchen doch rechnen ?
  30. Editorial: Innovation und Forschung in der Arbeits(zeit)organisation.
  31. Der Deutsche Taximarkt
  32. Förderung von Kernkompetenzen in der Lehramtsausbildung durch videobasiertes Microteaching und Peerfeedback
  33. Die Prüfung des Abhängigkeitsberichts durch Aufsichtsrat und Abschlussprüfer sowie ihre Berichterstattung
  34. Low-Carbon Energy Transformation in China, India, Pakistan, and Afghanistan: An Overview
  35. EDITORIAL
  36. Eine internetbasierte Intervention zur Verbesserung des psychischen Wohlbefindens bei hochbelasteten Arbeitnehmern
  37. Investigating habitat-specific plant species pools under climate change
  38. Menschen im Gründungsprozess
  39. Schweißperlen auf der Haut der Texte