Independent Music and Independent Music Scenes. From DIY led Collectives to Individualized Professionals?

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

Especially with the emergence of subversive youth cultures in the 1960s and 70s, independent music and independent music scene have become emblems of aesthetic and socio-cultural distinction from mass culture and the cultural industry. But over the last decades, not only the usage of the term independent and music scenes seems to become increasingly inflationary, also neoliberalism and the digital transformation of music production and consumption as a whole raise the question how independent and independent scenes can be seen out of a today´s perspective. This chapter tries to answer these questions by analyzing socio-spatial strategies of scene related music venues and how they evolve over time. Therefore, the concepts of independent and grassroots music scene will be discussed and divided into three historical phases. Focusing on spatial values and socio-spatial constellations of scene actors and institutions, the handling of changing social and economic environments will be examined by a case study of three distinct scene based music venues in Hamburg, Germany. As the results show, the meaning and perpetuation of independent and independent music scene are part of several arenas of conflict.
Original languageEnglish
Title of host publicationThe Bloomsbury Handbook of Popular Music and Youth Cultures
EditorsAndy Bennett
Number of pages25
Place of PublicationLondon
PublisherBloomsbury Academic
Publication date26.01.2023
Pages567-592
ISBN (print)978-1-5013-3369-9
ISBN (electronic)978-1-5013-3370-5, 978-1-5013-3371-2
Publication statusPublished - 26.01.2023

Recently viewed

Publications

  1. How do Banks Assess Entrepreneurial Competence?
  2. Grundvorstellungen zur Division - auch mit Rest
  3. Gender studies im Rahmen gestufer Studiengänge
  4. Finanzierung freier Träger der Sozialen Arbeit
  5. Fettflecken untersuchen mit Graphical Analysis
  6. Einleitung in den Schwerpunkt. Medien der Sorge
  7. Dynamic Semantic Web Content for Museum Guides
  8. Die Geschichte einer gescheiterten Übersetzung?
  9. Das System der internationalen Erdölindustrie
  10. Communication Assumptions in Consumer Research
  11. Antonio Negri. Une philosophie de la subversion
  12. A dynamic perspective on affect and creativity
  13. Zum Verhältnisbegriff im Mathematikunterricht
  14. Writing Life, Writing Back, and Writing Through
  15. Working time flexibility and work-life balance
  16. We build this city on rocks and (feminist) code
  17. Politikwissenschaft: "Ein Fach mit Ausstrahlung"
  18. Online-scheduling using past and real-time data
  19. On the Origins of the Anthropological Machine
  20. Leitartikel: Worauf warten wir noch – auf Godot?
  21. Kommunikationswissenschaft und Gender Studies
  22. Justifying Theatre in Organizational Analysis
  23. Gustave Courbet in seinen Selbstdarstellungen
  24. Global modelling of the ns-laser shock peening
  25. Gerd Hurm: Rewriting the Vernacular Mark Twain
  26. Fairness und Fairplay aus pädagogischer Sicht
  27. Export Boosting Policies and Firm Performance
  28. Ein musikalisches Denkmal gegen das Vergessen
  29. Die Lüneburger Ziegeleien des 19. Jahrhunderts
  30. Der ‚Sympathisanten’-Diskurs im Deutschen Herbst
  31. Defining and Conceptualizing Impact Investing
  32. Crowdfunding for Responsible Entrepreneurship
  33. Can Becoming a Leader Change Your Personality?
  34. Arbeitszufriedenheit und flexible Arbeitszeit
  35. Verhaltensbezogenes Engagement im Unterricht
  36. Übungshausarbeit: Eine Tageskarte auf Abwegen
  37. The “Business Case for Sustainability” Concept
  38. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  39. Simulations in Science Education - Status Quo
  40. Qualitative human error analysis in medicine
  41. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  42. Lernangebote mit nicht beabsichtigten Folgen
  43. Landschaft als Prozess – Prozess als Konflikt
  44. Kindertheologie und schulische Alltagspraxis
  45. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  46. Kinder von 0 bis 3, sind die Eltern mit dabei?
  47. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  48. Emotional text design in multimedia learning
  49. Emerging Contaminants versus Micro-pollutants
  50. Einzelhandel und Stadtverkehr – eine Symbiose?