Taxing Uber-Polluters: The Climate Crisis and Popular Support for Wealth Taxation

Project: Research

Project participants

Description

Progressive tax reform could be an important tool to fight rising inequality, but political actors often struggle to gain support for it based on redistributive arguments. People typically favor equal tax burdens and are reluctant to accept compensatory arguments that justify progressive reforms. In this paper, we explore whether compensatory arguments based on the climate crisis, which frame the unequal carbon emissions among the rich and poor as unfair, offer an alternative to boost support for progressive taxation. To study this, we use survey experiments in Germany to estimate the causal effect of exposure to the climate frame. We first use a factorial survey experiment to assess the impact of pro- and counter-narratives on support for the reintroduction of the wealth tax. The survey experiment tests the effect of a climate frame, which links greenhouse gas emissions to a higher tax burden, as well as an inequality frame, making a fairness-based case for the introduction of the wealth tax. We also combine these frames with a counter-frame, suggesting that wealth taxes threaten economic prosperity. We then follow up with a budgetary exercise and a conjoint survey experiment to gauge how respondents would like to spend revenues from a wealth tax. This allows us to test whether the climate frame increases support for government spending to fight the climate crisis, and which type of spending. Overall, the paper investigates the effectiveness of climate crisis-based arguments for progressive taxation in a politically charged environment, shedding light on the nexus between taxation, climate change, and public opinion.
StatusFinished
Period22.12.2224.09.24

Recently viewed

Publications

  1. Äußere Souveränität
  2. Einführung:"Ein Leben auf dem Vulkan"?
  3. Circular Supply Chain Management in the Wind Energy Industry - A Systematic Literature Review
  4. Friction surfacing of aluminum to steel
  5. AGIL – Arbeit und Gesundheit im Lehrerberuf
  6. Reduzierung von Verkehrsunfällen mit Kinderbeteiligung in der Stadt Krefeld
  7. Unterricht beobachten und Feedback dazu geben
  8. Öffentlichkeitsarbeit der Deichverbände in Niedersachsen und Bremen
  9. Peer Feedback-basierte E-Portfolioaufgaben zur Förderung von Reflexionskompetenz in der universitären Lehrkräftebildung im Fach Englisch
  10. Effects of NH3-Volatilization from Biogas Residues on the Environmental Protection Potential of Energy Cropping in Northern Germany
  11. Remobilisierung von Quecksilber durch Desinfektionsmittel aus Amalgamabscheidern zahnärztlicher Behandlungseinheiten
  12. Informationspflichten Privater nach dem neuen Umweltinformationsgesetz am Beispiel der Exportkreditversicherung
  13. Potenziale und Grenzen von Task-Based Language Teaching als methodischer Zugang im (zieldifferent-)inklusiven Unterricht für Schülerinnen und Schüler mit Lernbesonderheiten
  14. Technik, die begeistert oder: Mimesis und Habitus
  15. Das Gesetz zur Stärkung der Finanzmarktintegrität (FISG)
  16. Digital Health Literacy and Information-Seeking Behavior among University College Students during the COVID-19 Pandemic
  17. Nachhaltigkeit als Verbandsaufgabe
  18. Shrub cover declined as Indigenous populations expanded across southeast Australia
  19. Lernaufgaben in der Politischen Bildung
  20. Formen teilhabender Kritik
  21. Management Education for Sustainability
  22. §15 Umweltschutz im Bauplanungs- und Raumordnungsrecht
  23. Public value of environmental investments
  24. (Außergerichtliche) Streitbeilegung in Unternehmensnetzwerken: eine Herausforderung für das Konfliktmanagement
  25. Zwischen Überforderung und Anspruch
  26. Poetic water images in architecture
  27. Organisation der Regulierungsverwaltung
  28. Biodegradability of the Anti-tumour Agents 5-Fluorouracil, Cytarabine, and Gemcitabine
  29. Wahrheit in Gestalt - Sprachbedingungen der Wissenschaft