Messtechnik in der Nanotechnologie

Project: Transfer (R&D project)

Project participants

Description

Im Rahmen der Richtlinie „Zukunft und Innovation Niedersachsen – Innovations- Summerschool“ fand vom 15 bis zum 18. Oktober 2012 die Summerschool "Messtechnik in der Nanotechnologie" im Labor für die „Charakterisierung von Mikro- und Nanosysteme“ und den Seminarräumen des Instituts für Produkt- und Prozessinnovation an der Leuphana Universität Lüneburg statt. Die Innovation Summerschool 2012 wird aus Mitteln des Landes Niedersachsen gefördert. Die Summerschool richtete sich an Schülerinnen und Schüler der Klassen 11 bis 12 der Gymnasien aus dem Lüneburger Raum und an Lehrer der naturwissenschaftlichen Fächer. Teilgenommen haben 10 Schüler und eine Schülerin der 10. und 11. Jahrgänge der Lüneburger Gymnasien Johanneum und Gymnasium Oedeme und eine Physiklehrerin des Gymnasiums Oedeme. Ziel des Programms der Summerschool war einerseits einen Überblick über Nanotechnologien zu vermitteln und andererseits die Möglichkeit für eigene Erfahrungen mit der Herstellung und Charakterisierung von Nanoteilchen, speziell Nanofaser, zu geben. Vorlesungen, Seminare und Experimente waren auf vier Tage nach folgendem Programm verteilt.
StatusFinished
Period01.08.1231.07.13

Recently viewed

Researchers

  1. Wolfram Kawohl

Publications

  1. The Development of Civil Societies
  2. Logik
  3. Analyis of a Potential Single and Combined Business Model for Stationary Battery Storage Systems
  4. Mechanisms behind elevational plant species richness patterns revealed by a trait-based approach
  5. Komparative studier i børnelitterature
  6. Sowing different mixtures in dry acidic grassland produced priority effects of varying strength
  7. Legislating for Outer Space
  8. Key landscape features in the provision of ecosystem services
  9. Das AGG in der Beratungspraxis
  10. Briefe schreiben in der Sekundarstufe I
  11. Neighbour species richness and local structural variability modulate aboveground allocation patterns and crown morphology of individual trees
  12. TraceSim
  13. Defining value in sustainable business models
  14. Die Zeit nach E-Government
  15. Being perceived as a knowledge sender or knowledge receiver
  16. LivingCare - An autonomously learning, human centered home automation system
  17. Unfreiwillige Mitarbeit
  18. (S)training experiences
  19. Adaptive learning support as a key element of innovative teaching in Germany
  20. Nitrogen Addition Enhances Drought Sensitivity of Young Deciduous Tree Species
  21. Evaluation of a temporal causal model for predicting the mood of clients in an online therapy
  22. Conservatives are less accurate than liberals at recognizing false climate statements, and disinformation makes conservatives less discerning
  23. Motivation revisited
  24. What do we do with "other" music?
  25. Effectiveness of a web-based intervention for injured claimants
  26. UE4SD - University Educators for Sustainable Development
  27. Does outcome expectancy predict outcomes in online depression prevention? Secondary analysis of randomised-controlled trials