Professorship for Business Psychology, in Particular Methodology and Market Psychology

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

Prof. Dr. Gerd Meier represents market psychology and psychological methodology in research and teaching. The research fields of market psychology include topics of "Sensory Marketing", "Cute Marketing", personnel marketing and "Psychological Pricing". Methodology includes (online) experiments as well as quantitative and qualitative market research. In-house research, seminars, and students' theses address issues of advertising effectiveness, public relations strategies, explaining and predicting the behavior of sellers and buyers, and the perception and cognitive evaluation of different prices. In "sensory marketing", for example, the effects of packaging, organic or sustainability labels and brand names are studied, while in personnel marketing the effect of gender-appropriate language in job advertisements is investigated. Research questions in methodology are the effects of new research methods and the optimization of established research methods.

  1. Published

    Steigerung der Ausschöpfungsquote von Telefonumfragen durch geschickte Einleitungstexte

    Meier, G., 2005, In: ZUMA-Nachrichten. 29, 57, p. 37-55 19 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  2. Published

    The Effects of Altruism and Social Background in an Online-Based, Pay-What-You-Want Situation

    Peschla, H., Süßmair, A. & Meier, G., 31.03.2017, In: American Journal of Industrial and Business Management. 7, 3, p. 245-269 25 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  3. Published

    The impact of introductions in telephone surveys

    Meier, G., 01.08.2013, Telephone Surveys in Europe: Research and Practice. Häder, S., Häder, M. & Kühne, M. (eds.). Berlin, Heidelberg: Springer, p. 265-274 10 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  4. Published

    Validierung eines Fragebogens zur Erfassung der Anzahl von Telefonnummern

    Meier, G., 2007, Mobilfunktelefonie - eine Herausforderung für die Umfrageforschung. Gabler, S. & Häder, S. (eds.). Mannheim: GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, p. 91-104 14 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

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Publications

  1. Thomas Berker / Maren Hartmann / Yves Punie / Katie J. Ward (Eds.): Domestication of Media and Technology, Maidenhead: Open University Press, 2006. ISBN: 0-335-21768-0
  2. New and Rapid Fully Automated Method for Determination of Tazobactam and Piperacillin in Fatty Tissue and Serum by Column-Switching Liquid Chromatography
  3. Los Huehuetlatolli del Códice Florentino como representaciones (icono)-gráficas de la producción comunicativa de los “naturales” de Nueva España como “pecadores”
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  14. Bilharz, Michael (2008): "Key Points" nachhaltigen Konsums. Ein strukturpolitisch fundierter Strategieansatz für die Nachhaltigkeitskommunikation im Kontext aktivierender Verbraucherpolitik.
  15. Kulick, Andreas/Goldhammer, Michael (Hrsg.): Der Terrorist als Feind? – Personalisierung im Polizei- und Völkerrecht, Beiträge zum Sicherheitsrecht und zur Sicherheitspolitik, Bd.5. Tübingen: MohrSiebeck, 2020.
  16. Ready biodegradability of trifluoromethylated phenothiazine drugs, structural elucidation of their aquatic transformation products, and identification of environmental risks studied by LC-MS( n ) and QSAR
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  20. Stellungnahme der AG Methoden der gesundheitsökonomischen Evaluation (AG MEG) in der Deutschen Gesellschaft für Sozialmedizin und Prävention (DGSMP) zum 1. Entwurf des IQWiG Methodenpapiers zur Kosten-Nutzen-Bewertung von Arzneimitteln