Institute of Urban and Cultural Area Research

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The Institute for Urban and Cultural Area Research is part of the School of Culture and Society at the Leuphana University of Lüneburg. It is divided into the departments of Building Culture, Cultural Geography and Tourism Studies.

Main research areas

Department Cultural Geography

In the Department of Cultural Geography, the question of the relation to space plays a major role. From this geographical perspective, cultural landscape research is conducted, also in the historical-geographical sense. Not only from a historical perspective urban spaces are examined in urban-geographical contexts. Further focal points are geographic transport research and economic-geographic issues.

An overview of the fields of research:

-    Transport Geography
-    Economic Geography
-    City Geography
-    (Historical) Cultural Landscape Research

Department of Building Culture

Overview of the research fields:

-    Digital and haptic architecture models
-    Computer integration in the creative planning process
-    Revitalization - Cultural heritage
-    Perception of city and space

Department of Tourism Studies

The research of the Department of Tourism Studies covers the following areas:

-    Travel/holidays as leisure activity and appropriation of space
-    Leisure as a late-modern phenomenon
-    Touristification of rooms
-    Control of destination tourism areas
-    Travel behavior and security
-    Tourism marketing/-management
-    Room consumption

  1. 1980
  2. Published

    Das topographische Datenbanksystem TOPSY.

    Staufenbiel, W., 1980, In: Nachrichten aus dem Karten - und Vermessungswesen, Reihe I: Originalbeiträge. 81, p. 101-110 10 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  3. 1983
  4. Published

    Die automatisierte Liegenschaftskarte (ALK), eine Quelle fur die topographischen Landeskartenwerke?

    Staufenbiel, W., 1983, In: Nachrichten aus dem Karten - und Vermessungswesen, Reihe I: Originalbeiträge. 92, p. 167-175 9 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  5. 1996
  6. Published

    Ökologischer oder Egologischer Tourismus?

    Wöhler, K., 1996, Alpine tourism: Sustainability: reconsidered and redesigned. Weiermair, K. (ed.). Institut für Tourismus und Dienstleistungswirtschaft der Universität Innsbruck, Vol. 1. p. 240-265 26 p. (IDT-Serie: Tourismus und Dienstleistungswirtschaft, Serie 3: Tourismusentwicklung).

    Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

  7. Published

    Tourismus ohne Raum: Preise und Plätze als Reiseentscheidungsdeterminanten

    Wöhler, K. & Saretzki, A., 1996, Der Tourismusmarkt von morgen: Zwischen Preispolitik und Kultkonsum. Steinecke, A. (ed.). Europäisches Tourismus Institut , p. 26-38 13 p. (ETI-Texte; vol. 10).

    Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

  8. Published

    Präferenzen und Prädiktoren für umweltschonendes Verhalten von Urlaubern

    Wöhler, K., 03.1996, In: Gruppendynamik. 27, 1, p. 21-32 12 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  9. Published

    Preferences and predictors for ecologically responsible behavior of vacationers

    Wohler, K., 03.1996, In: Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie. 27, 1, p. 21-32 12 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  10. 1997
  11. Published

    Auf dem (schwierigen) Weg zu einer Tourismuswissenschaft

    Wöhler, K., 1997, In: Tourismus-Journal. 1, 1, p. 4-10 7 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  12. Published

    Fit für einen umweltverträglichen Urlaub? Umwelteinstellungen von Fitness-Studio-Besuchern

    Wöhler, K., 1997, In: Psychosozial. 20, 3, p. 49-55 7 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  13. Published
  14. Published

    Marktorientiertes Tourismusmanagement 1: Tourismusorte: Leitbild, Nachfrage- und Konkurrenzanalyse

    Wöhler, K., 1997, Berlin et al.: Springer. 391 p.

    Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...27 Next

Recently viewed

Publications

  1. Was wissen Studierende über die Regeln der deutschen Wortschreibung? - Eine explorative Studie zum graphematischen Wissen
  2. Tree species richness, tree identity and non-native tree proportion affect arboreal spider diversity, abundance and biomass
  3. Ausgestaltungsmöglichkeiten umweltpolitischer Instrumente zur Förderung ökologisch vorteilhafter Getränkeverpackungen
  4. Kollektive Vernunft als Basis der Demokratie? Über Bedingungen gelungener Selbstregierung im Anschluss an Franz L. Neumann
  5. Aufgabeninterdependenzen und Emotionen bei der Arbeit – Ansatzpunkte für eine vollständigere Analyse psychischer Belastung?
  6. A People of ‚Patriotic Hearts‘?: German-Americans, U.S. Neutrality, and the Building of an Inclusive Coalition in New Orleans, 1915
  7. Berufliche Bildung für nachhaltige Entwicklung – Whole School Approach und Unterrichtsgestaltung an berufsbildenden Schulen
  8. Studienabbrecher: Über die Situation einer (noch) kaum beachteten Zielgruppe innerhalb und außerhalb der Beruflichen Bildung
  9. Ein modifiziertes Newton-Verfahren zur Lösung des Hochrechnungsproblems nach dem Prinzip des minimalen Informationsverlustes
  10. Human–learning–machines: introduction to a special section on how cybernetics and constructivism inspired new forms of learning
  11. Schlobinski, P. (2014). Grundfragen der Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die Welt der Sprache(n). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht
  12. Litter quality, land-use history, and nitrogen deposition effects on topsoil conditions across European temperate deciduous forests