Institute for Exercise, Sport and Health

Organisational unit: Institute

Organisation profile

Das Institut für Bewegung, Sport und Gesundheit widmet sich der Ausbildung der Studierenden für das Lehramtsfach Sport (sowohl für die Grund-, Haupt- und Realschule als auch für Berufsbildende Schulen) und verschiedenen Aspekten der Sportwissenschaft. Dabei richtet sich das besondere Augenmerk in Forschung und Lehre zum einen auf Fragen der Sportpädagogik, Sportsoziologie und Sportdidaktik und zum anderen auf Aspekte der Bewegungslehre, Trainingswissenschaft und Gesundheitsförderung.
 
Wichtige Themenbereiche entstammen neben dem Schulsport und Sportunterricht, den Bereichen des Breiten-, Leistungs- und Gesundheitssports. Die Sportwissenschaft koordiniert und integriert dabei Beiträge aus verschiedenen Disziplinen oder entwickelt interdisziplinäre Zugänge zu diesen Feldern.

Main research areas

Research Activities

Sports Science
Sport Pedagogy and Sport Science

  1. 2023
  2. Vortrag: ‘Well, I can show you, here's the video’ Playing football in primary school: synergies of TGfU and digitally enhanced learning processes

    Greve, S. (Speaker), Diekhoff, H. (Speaker) & Süßenbach, J. (Speaker)

    05.07.2023

    Activity: Talk or presentationtalk or presentation in privat or public eventsTransfer

  3. 36. Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik

    Greve, S. (Speaker)

    10.06.2023

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsTransfer

  4. Vortrag: Perspektiven von SchülerInnen mit und ohne Förderbedarf auf Rollstuhlbasketball im Sportunterricht

    Greve, S. (Speaker) & Süßenbach, J. (Speaker)

    09.06.2023

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  5. Vortrag: Digitale Medien in der Sportspielvermittlung: Videotagging im Fußball in der Grundschule

    Greve, S. (Speaker), Diekhoff, H. (Speaker) & Süßenbach, J. (Speaker)

    08.06.2023

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  6. Vortrag: "Inclusive Sailing an Opportunity for Bildung?"

    Krieger, C. (Speaker), Steinvoord, K. (Speaker), Heemsoth, T. (Speaker), Greve, S. (Speaker) & Bükers, F. (Speaker)

    12.04.2023

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  7. Vortrag: Fußballspielen in der Grundschule: Synergien von TGfU und digital-gestützten Lehr-/ Lernprozessen

    Diekhoff, H. (Speaker), Greve, S. (Speaker) & Süßenbach, J. (Speaker)

    31.03.2023

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  8. Vortrag: Sportspielvermittlung in der Grundschule: Synergien von TGfU und digital-gestützen Lehr-/Lernprozessen

    Diekhoff, H. (Speaker), Greve, S. (Speaker) & Süßenbach, J. (Speaker)

    28.02.202302.03.2023

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  9. 2022
  10. Workshop - Digitalität und Inklusion in der Lehrkräftebildung

    Friedrichs-Liesenkötter, H. (Organiser), Süßenbach, J. (Organiser) & Schwedler-Diesener, A. (Organiser)

    09.12.2022

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsResearch

  11. Projektabschlusspräsentation

    Bielski-Wüsthoff, P. (Speaker), Karber, A. (Coauthor), Schmidt, T. (Coauthor), Süßenbach, J. (Coauthor), Beckmann, T. (Coauthor) & Padberg-Gehle, K. (Coauthor)

    11.10.2022

    Activity: Talk or presentationtalk or presentation in privat or public eventsResearch

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...12 Next

Recently viewed

Publications

  1. Medienwissenschaft und ‚Behinderung‘. Zu Ursprüngen und Bewusstwerdung eines epistemologischen Hindernisses
  2. Beyond the Supply Chain – Sustainability-Oriented Product Innovations through a Transdisciplinary Approach
  3. On the theoretical concept of the potential natural vegetation and proposals for an up-to-date modification
  4. From Making to Displaying: The Role of Organizational Space in Showing Creative Coolness at the Volkshotel
  5. Focus on opportunities as a mediator of the relationships between age, job complexity, and work performance
  6. Giovan Battista Della Porta's construction of pneumatic phenomena and his use of recipes as heuristic tools
  7. Stimulating sustainability implementation into higher education institutions in Central and Eastern Europe
  8. Der Top-Runner-Ansatz als Instrument zur Steigerung der Endenergieeffizienz bei energiebetriebenen Produkten
  9. Einführung in den Thementeil: Entwicklungslinien und Herausforderungen der Professionalität Sozialer Arbeit
  10. Das Gebot der eindeutigen Leistungsbeschreibung zwischen Vergaberecht und Allgemeiner Rechtsgeschäftslehre
  11. Regime Change in the Yugoslav Successor States: Divergent Paths toward a New Europe (Mieczyslaw P. Boduszynski)
  12. Gender in Lehre und Didaktik - eine europäische Konferenz in Erfurt, hrsg. von Gesine Spieß; Cilie Rentmeister
  13. Mapping Urban Information as an Interdisciplinary Method for Geography, Art and Architecture Representations
  14. Estudo dos Parâmetros do Processo de Soldagem a Ponto por Fricção de Chapa Fina da Liga de Alumínio AA2198-T8
  15. Time and Income Poverty – An Interdependent Multidimensional Poverty Approach with German Time Use Diary Data
  16. Prävention und betriebliche Gesundheitsförderung zur individuellen und systemischen Stärkung der Arbeitswelt
  17. Distinguishing between struggling and skilled readers based on their prosodic speech patterns in oral reading