Wirtschaftsethik - quo vadis? «Ist» und «Soll» eines Bindestxichfachs aus protestantischer Perspektive

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The article evaluates current discussions about business ethics from a theological perspective. Those discussions are predominantly shaped by economists, while Protestant and Catholic positions are facing an increasing lack of non-theological reception. This seems to be paradoxical as a particular strength of Catholic theology in the 19/20th century was its emphasis on social teaching combined with economic expertise, while Protestant theologians are able to put forward an anthropological approach emphasizing personal responsibility within markets rather than an abstract emphasis on system failure which holds no one responsible. Therefore, it seems promising to re-define the core of anthropological contributions within Christian ethics based on terms like «freedom» and «justice» - while enriching it with a greater insight into markets and economic debates. The fathers of Catholic social teaching such as Oswald von Nell-Breuning are proof that innovative theological attempts can shape how people and societies do business and think about it in terms of ethics. A comparable Prostestant contribution in this discourse is still missing.

Titel in ÜbersetzungEconomic ethics - Quo vadis? "Is" and "should" of a hyphenated field from the Protestant perspective
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftTheologische Literaturzeitung
Jahrgang139
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)411-426
Anzahl der Seiten16
ISSN0040-5671
PublikationsstatusErschienen - 04.2014

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. ludiCALL
  2. Ich wünsche mir, dass sich die Lehrer nicht überall einmischen und nicht immer gleich petzen
  3. Der Beitrag zivilgesellschaftlicher Partizipation zur Effektivitatssteigerung von Governance
  4. Philosophy of Religion
  5. Structural pattern of a near-natural beech forest (Fagus sylvatica) (Serrahn, North-east Germany)
  6. Sachunterricht: Innovatives Lernen für eine nachhaltige Entwicklung
  7. Make it Irish! Reprints and hibernicizations for (young) Irish readers in eighteenth-century Dublin.
  8. Schadstoffregime in Auenböden der Elbe
  9. §43 VwGO [Feststellungsklage]
  10. Ziel ist Effizienz
  11. Im Namen des Staates
  12. The Stability of Factor Sensitivities of German Stock Market Sector Indices
  13. Spiele in heterogenen Lerngruppen gemeinsam inszenieren
  14. Internetbasierte Nachhaltigkeitskommunikation
  15. Der Grundsatz der Subsidiarität der Verfassungsbeschwerde auf dem Prüfstand des Unionsrechts
  16. Qualifizierung und Motivation von Studierenden und Hochschulabsolventen für eine Existenzgründung
  17. Ästhetikkolumne
  18. Corrigendum to "Palaeoecological analysis of a Late Quaternary sediment profile in northern Oman" [Journal of Arid Environments 73 (2009) 296-305] (DOI:10.1016/j.jaridenv.2008.09.023)
  19. Transport of perfluoroalkyl acids in a water-saturated sediment column investigated under near-natural conditions
  20. Low-productive exporters are high-quality exporters
  21. § 35 Republik Malta
  22. Ökologien des Machens
  23. Individualisierung ist möglich
  24. The German Business Services Statistics Panel 2003 to 2007
  25. Inland sand ecosystems
  26. Trainingslehre,Testverfahren : Schnelligkeit und Schnellkraft einfach testen
  27. Soziale Differenzkategorien als Gegenstand der Lehrer*innenbildung
  28. Weiterentwicklung der Unternehmensberichterstattung
  29. Public Private Partnership (PPP)
  30. The Gray Areas of Romance
  31. Effectiveness of a web-based solution-focused brief chat treatment for depressed adolescents and young adults