The perceived fairness of layoffs in Germany: Participation, compensation, or avoidance ?

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This study analyses to what extend and under what circumstances layoffs are accepted in Germany. Principles of distributive justice and rules of procedural justice form the theoretical framework of the analysis. Based on this, hypotheses are generated, which are tested empirically in a telephone survey conducted between East and West Germans in 2004 (n = 3036). The empirical analysis accounts for the different points of views of implicated stakeholders and impartial spectators. Key findings are: (1) The management of a company can increase the acceptance of layoffs if the employees get some participation rights. (2) For impartial spectators generous compensation for those made redundant leads to a higher degree of perceived fairness. But job alliances are not even preferred to layoffs without measures to soften the blow of job loss. (3) Implicated stakeholders accept job alliances and perceive wage cuts as more fair than layoffs. However, compensation does not have the expected impact.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Business Ethics
Jahrgang74
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)25-36
Anzahl der Seiten12
ISSN0167-4544
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 08.2007
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. § 289 c Inhalt der nichtfinanziellen Erklärung
  2. Pädagogische Theorien und pädagogische Praxis
  3. ADORE - Teaching Adolescent Struggling Readers
  4. Scripting a distance-learning university course
  5. Falsches Spiel. Die Grenzen eines Ressentiments
  6. Merkmale guter Evaluation und Selbstevaluation
  7. Determination of vapor-phase PAH in ambient air
  8. § 315 d Konzernerklärung zur Unternehmensführung
  9. European and national law in history and future
  10. Kommentierung von: Art. 49 EUV: Beitritt zur Union
  11. Das Empire, der Nordwesten und der Rest der Welt
  12. Das Konzept von Lesekompetenz in der DESI-Studie
  13. Hartz IV für von Misshandlung betroffene Frauen
  14. IGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung
  15. Symbolische Formen und Identitätskonstruktionen
  16. Kommentierung von Art. 53 EUV: Unbegrenzte Geltung
  17. Understanding the Dark Side of Costly Punishment
  18. Bildung, Sozialisation und soziale Ungleichheiten
  19. Kommunikation und Bildung – dem Klima auf der Spur
  20. Medienbiografie und Familie – Jugendliche erzählen
  21. Media Freedom and the Escalation of State Violence
  22. Auswahlbibliografie zur Kinder- und Jugendliteratur
  23. Regulierung der Abschlussprüfung nach dem FISG-RegE
  24. The relation of mindfulness and prosocial behavior
  25. A family member's death increases religious activity
  26. Professionswissen in den Naturwissenschaften (ProwiN)
  27. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf Lehrerexpertise
  28. Patient-reported outcomes in rehabilitation research
  29. Mit psychischer Gesundheit zur guten Ganztagsschule
  30. § 315 c Inhalt der nichtfinanziellen Konzernerklärung
  31. Distinguishing Proactivity From Citizenship Behavior
  32. What makes online professional development effective?