Subjective social status and well-being of adolescents and young adults in Ghanaian schools: conditional process analysis

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Frank Quansah
  • Edmond Kwesi Agormedah
  • John Elvis Hagan
  • James Boadu Frimpong
  • Francis Ankomah
  • Medina Srem-Sai
  • Kevin Dadaczynski
  • Orkan Okan
  • Thomas Schack
BackgroundWith the growing concern and interest in the mental health and well-being of adolescents and young adults (AYAs) including those in schools, many studies have explored the bivariate relationship between subjective social status (SSS) and AYAs’ subjective well-being (SWB). Acknowledging the spurious nature of this relationship, we assessed the relationship between SSS and SWB of AYAs in schools within Northern Ghana, focusing on the conditional indirect effect of monetary resource (MR) and sense of coherence (SoC).MethodsWe utilised a cross-sectional descriptive design to survey 1096 senior high school students from two regions in Ghana’s Northern zone through a stratified sampling method. A questionnaire consisting of a number of calibrated standardized measures was used for the data collection. The data were processed using SPSS and PROCESS Macro and analysed using Hayes’ conditional process analysis.ResultsThe results revealed that students’ MR significantly moderated the relationships between SSS and SoC as well as SSS and SWB. A significant moderated mediation effect of MR and SoC on the relationship between SSS and SWB was found. Particularly, AYAs who reported higher levels of MRl, SSS and SoC reported a better SWB.ConclusionThe findings underscore the relevance of providing sufficient financial support for students in secondary schools in Ghana; thus, highlighting the sheer relevance of economic capital as a leading factor for better well-being. The findings also place much emphasis on building students’ personal coping mechanisms as a key variable in explaining how the students’ SSS and MR translate into having positive mental health outcomes.
OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer122
ZeitschriftBMC psychology
Jahrgang11
Ausgabenummer1
Anzahl der Seiten14
ISSN2050-7283
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 12.2023

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2023, The Author(s).

DOI

Zuletzt angesehen

Preise

  1. Best Reviewer

Publikationen

  1. Geschlechterkonstruktion in der Trendsportart (Military)Hindernislauf. Eine Social Media/ Webseiten Analyse
  2. Special Issue: Flucht und Verflechtung. Zur Bildung eines ‚unsteten‘ Archivs der Literatur
  3. Biodegradability of Cefotiam, Ciprofloxacin, Meropenem, Penicillin G and Sulfamethoxazole and Inhibition of Waste Water Bacteria
  4. Die Berichterstattung über die Mordserie des NSU im Lichte journalistischer Selbstkritik
  5. La pensée du suspens. Mélancolie et politique dans le sans-époque
  6. Seeking sustainability competence and capability in the ESD and HESD literature
  7. Bestandssenkungspotential durch Einsatz moderner Verfahen der dynamischen Materialdisposition im Fertigungsbereich, dargestellt an einem praktischen Beispiel aus der Automobilindustrie
  8. Unternehmerische Nachhaltigkeit als Treiber von Unternehmenserfolg und Strukturwandel
  9. Gerechtigkeit und Anerkennung durch Bilder
  10. Nachhaltigkeitsexpertise als Kompetenzprofil des Aufsichtsrats
  11. Bedingungsfaktoren der Studienzufriedenheit von Lehramtsstudierenden
  12. Gamification und Crowdfunding im Innovationsmanagement
  13. Zwischen Wirtschaftsrisiko und Menschheitsverbrechen
  14. Armut – (k)ein Thema für die Frauenhausarbeit?
  15. Kommentierung von Art. 26 AEUV: Binnenmarkt
  16. Prosociality in Business
  17. Führt Schulinspektion wirklich nicht zu besseren Schülerleistungen? Eine Einschätzung zur Belastbarkeit vorliegender Wirksamkeitsstudien aus programmtheoretischer Perspektive.
  18. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  19. Was wollen Kinder und Jugendliche in Bezug auf Nachhaltigkeit und Konsum wissen, wie kommunizieren sie und wie informieren sie sich? Eine Literaturanalyse
  20. Toward the sustainability state? Conceptualizing national sustainability institutions and their impact on policy-making
  21. Nachhaltigkeit und Geschlechtergerechtigkeit
  22. Multiplikatives Verständnis von Anfang an
  23. Erwin Panofsky (1892-1968)
  24. Umweltrechnungswesen und Umweltindikatoren
  25. Michel Haar, La fracture de l'histoire. Douze essais sur Heidegger (Grenoble 1995)
  26. Interaktion zwischen Personen mit und ohne kognitive Beeinträchtigung