N2 fixation and performance of 12 legume species in a 6-year grassland biodiversity experiment

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Christiane Roscher
  • Susanne Thein
  • Alexandra Weigelt
  • Vicky M. Temperton
  • Nina Buchmann
  • Ernst Detlef Schulze

Highly variable effects of legumes have been observed in biodiversity experiments, but little is known about plant diversity effects on N2 fixation of legume species. We used the 15N natural abundance method in a non-fertilized regularly mown 6-year biodiversity experiment (Jena Experiment) to quantify N2 fixation of 12 legume species. The proportion of legume N derived from the atmosphere (%Ndfa) differed significantly among legume species. %Ndfa values were lower in 2004 after setting-up the experiment (73 ± 20) than in the later years (2006: 80 ± 16; 2008: 78 ± 12). Increasing species richness had positive effects on %Ndfa in 2004 and 2006, but not in 2008. High biomass production of legumes in 2004 and 2006 declined to lower levels in 2008. In 2006, legume positioning within the canopy best explained variation in %Ndfa values indicating a lower reliance of tall legumes on N2 fixation. In 2008, larger %Ndfa values of legumes were related to lower leaf P concentrations suggesting that the availability of phosphorus limited growth of legumes. In summary, diversity effects on N2 fixation depend on legume species identity, their ability to compete for soil nutrients and light and may vary temporally in response to changing resource availability.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPlant and Soil
Jahrgang341
Ausgabenummer1-2
Seiten (von - bis)333-348
Anzahl der Seiten16
ISSN0032-079X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 04.2011
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Contributions to the sustainable development goals in life cycle sustainability assessment
  2. Die Wahrung gerichtlicher Autorität in den Ländern
  3. Differenz und Gleichheit im Menschenrechtsdiskurs
  4. Sound
  5. Themenschwerpunkte der 5. Hamburger Revisions-Tagung vom 12. und 13. Oktober 2006
  6. Die Fernsehserie als Agent des Wandels
  7. Fachübergreifende Auseinandersetzung mit Nachhaltigkeit und Werten in der Studieneinstiegsphase – Das Beispiel des Leuphana Semesters
  8. D'une coopération. [About a Cooperation]
  9. Die neue Datenschutzverbandsklage
  10. Einleitung
  11. Moderne Menschen, Neue Sachlichkeit
  12. The fall of the "great harlot" and the fate of the aging prostitute
  13. Analyse von Gruppen in Organisationen
  14. Walter Benjamin zur Einführung
  15. Effectiveness of Medical Rehabilitation on Return-to-Work Depends on the Interplay of Occupation Characteristics and Disease
  16. Briefwechsel 1957–1976
  17. Weimar - Archäologie eines Ortes
  18. Urbanes Lernen
  19. Theorie der soziokulturellen Evolution
  20. Participatory co-learning for human–wildlife coexistence
  21. Zielhierarchie
  22. Conspicuous Souvenirs
  23. Beruf aus Berufung?
  24. Entwicklung eines virtuellen Lernraums zum digitalen Kompetenzerwerb
  25. Hysteresis compensation in a piezo-hydraulic actuator using heuristic phase correction of periodic trajectories
  26. Sind Selbständige zeit- und einkommensarm?
  27. Intensive Recreational Activities in Suburban Forests
  28. Environmental Shareholder Value
  29. Intramedullary Mg2Ag nails augment callus formation during fracture healing in mice
  30. Strategische Steuerung von Hochschulen
  31. Performanznahe und videobasierte Messung von DaZ-Kompetenz bei Lehrkräften: Skalierung und dimensionale Struktur des Testinstruments
  32. Einleitung - Forschung für nachhaltige Entwicklung
  33. Wie Nachhaltigkeit den Unternehmenserfolg steigert
  34. Songwriting Camps
  35. Environmental orientation among nascent and established entrepreneurs
  36. Fachkräfte gewinnen
  37. Humanzentrierte Assistenzsysteme
  38. Trauer um Prof. Hermann Schweppenhäuser
  39. Foundations of Management & Entrepreneurship
  40. Finanzierung freier Träger der Sozialen Arbeit
  41. Natural reference
  42. AG Frauen
  43. Transcending transmission
  44. Die Einbindung des Projekts "Leuphana Sommerakademie" in die universitäre Lehre
  45. Auf den Spuren von Heinrich Heine – Potentiale der virtuellen Schnitzeljagd Actionbound für den Literaturunterricht in der Sekundarstufe 1