Models of transdisciplinary knowledge production at universities: a Romanian case study

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The main objective of this study is to better understand the challenges of transdisciplinary knowledge production processes and its institutionalisation at universities. Transdisciplinary research is considered a collaborative and integrative praxis grounded in different ways of knowing, acting and being. However, transdisciplinary research practices differ significantly in the relations between institutions and actors. These differences have an impact on how transdisciplinarity is institutionalised. There is a need to incorporate them into a larger framework of ongoing transformations of scientific timescales and spaces at universities. We present the results of a case study developed at Babes-Bolyai University (Romania). We discuss it against the background of three models of transdisciplinary knowledge production and two approaches of transdisciplinary problem-solving research. We apply a qualitative methodology of micro level analysis that explores research practices and their embeddedness in the institutional environment. We analyse conditions that enable transdisciplinary knowledge production and show how transdisciplinary institutionalisation can be better understood using the proposed framework applied to the case study. It could be shown that taking into consideration the differences in the models of transdisciplinary knowledge production proved to be useful to gain a deeper understanding of processes of institutionalising transdisciplinarity at universities.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftHigher Education Research and Development
Jahrgang41
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)1757-1772
Anzahl der Seiten16
ISSN0729-4360
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2022

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Carla J. Maier

Publikationen

  1. Zur leiblichen Konstitution in der Bewegung
  2. Co jsou žaloby ve veřejném zájmu a k čemu jsou dobré?
  3. Retirement Career Planning
  4. Digitalisierung und Arbeitsorganisation: Narrative, Praxis und Gestaltungsoptionen
  5. Aufwand und Ertrag
  6. Combination of experimental and in silico methods for the assessment of the phototransformation products of the antipsychotic drug/metabolite Mesoridazine
  7. Planning and entrepreneurship
  8. Playing dirty
  9. Vers des modes de vie durables
  10. The times they are a-changin’
  11. Visiting the Colección Poyón, or Indigeneity and the Nation-State in Guatemala
  12. Flexibles Lernen in der Hochschule mit Digitalen Differenzierungsmatrizen
  13. High temperature deformation behaviour of a new magnesium alloy
  14. The Zodiac murders
  15. Sekundo 6 plus Arbeitsheft
  16. Auf dem Weg zu Business Knowledge Systems
  17. Parametric fits of the atomic fine structure of ZrI and Mo I
  18. Der Zusammenhang von Schulleitungshandeln, Unterrichtsgestaltung und Lernerfolg
  19. Demokratie (er-)leben
  20. Moving up and over redistribution of plants in alpine, Arctic, and Antarctic ecosystems under global change
  21. The Machine as Artist as Myth
  22. Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung auf dem Weg in den (Unterrichts-)Alltag
  23. Architekturästhetische Stadtwahrnehmung als eine Ästhetik der kulturellen Differenz
  24. Physical climate risk
  25. Heute - 1968 - 1950
  26. Der „neue“ Vergütungsbericht nach dem ARUG II: Fort- oder Rückschritt?
  27. Kritik postdigital
  28. Mimesis als Grenzüberschreitung
  29. Die nächste industrielle Revolution
  30. Reducing reality shock
  31. Editorial
  32. Ökonomische Zoologie
  33. Selbstwertschätzung im Beruf – ein Weg zur Balance?
  34. Ciprofloxacin in Hospital Effluent
  35. Agenten des Nachhaltigkeitswandels
  36. Pre-startup planning sophistication and new venture performance