Leibniz on symbolism as a cognitive instrument

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

  • Sybille Krämer
Leibniz’s goal is to transfer a novel form of nonlinguistic, operative writing, practiced in sixteenth- and seventeenth- century mathematics and written reckoning, to cognition and research in general. “Operative writing” is inspired by three attributes: (1) Symbolic language can be used as a technique for problem solving. (2) The rules of manipulating symbols can be independent of their interpretation. (3) Symbols do not only depict, but constitute knowledge. By introducing this kind of operative procedure, Leibniz hopes to reduce truth to correctness. Kurt Gödel in the twentieth century demonstrates the impossibility of the Leibnizian program. But its ongoing inheritance is that all reasoning depends on and is constituted by symbolism, be it linguistic, iconic, or written signs.
OriginalspracheEnglisch
TitelThe Philosophy of Emerging Media : Understanding, Appreciation and Application
HerausgeberJuliet Floyd, James E. Katz
Anzahl der Seiten12
ErscheinungsortOxford
VerlagOxford University Press
Erscheinungsdatum2016
Seiten307-318
ISBN (Print)9780190260743
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2016

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Inke Schmidt

Publikationen

  1. Zeugenschaft als philosophisches Problem - Zur Einleitung in diesen Band
  2. Unterstützung des Risikomanagements in Unternehmen durch Kreditinstitute
  3. Response to the letters of Dr Amos and Dr Preti and colleagues
  4. Energy-economy-environment modelling
  5. Seven years of the GAIA Masters Student Paper Award
  6. Verhalten des Zytostatikums Epirubicin-Hydrochlorid in der aquatischen Umwelt
  7. A proposal of personal competencies for sustainable consumption
  8. Polymer-Nanofasern und metallische Nano-Drähte
  9. Marktorientiertes Nachhaltigkeitscontrolling
  10. Der Lehrer als Experte
  11. A Theory of the Corporate Decision to Resist FASB Standards
  12. Geschlechterunterschiede beim Einsatz von Lernstrategien in Mathematikveranstaltungen
  13. Chancen erkennen und nutzen
  14. Matheomnibus - Mathematik für alle
  15. Zwischen Ausnahmezustand und Moral Panic
  16. Wo soll die Lehrerbildungsforschung in zehn Jahren stehen?
  17. Buch 11. Justizielle Zusammenarbeit in der Europäischen Union
  18. An empirical study of economic and voluntary work of retired staff
  19. Entwicklung eines Lehrkonzepts zur Implementierung von Medien für einen digital-gestützten Deutschunterricht im berufsbildenden Lehramt
  20. Zwei Welten
  21. Relict species
  22. § 352 Aufrechnung nach Nichterfüllung
  23. Fazit und Ausblick
  24. Johannes Zachhuber: Theology as Science in Nineteenth-Century Germany: From F. C. Baur to Ernst Troeltsch
  25. REACH und QSAR
  26. Kompetenzen impliziter Nachhaltigkeitsmanager stärken
  27. Integrating corporate sustainability assessment, management accounting, control, and reporting