Inter-individual nectar chemistry changes of field scabious, Knautia arvensis

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Christine Venjakob
  • Sara Leonhardt
  • Alexandra Maria Klein

Nectar is crucial to maintain plant-pollinator mutualism. Nectar quality (nutritional composition) can vary strongly between individuals of the same plant species. The factors driving such inter-individual variation have however not been investigated closer. We investigated nectar quality of field scabious, Knautia arvensis in different grassland plant communities varying in species composition and richness to assess whether nectar quality can be affected by the surrounding plant community. We analyzed (with high performance liquid chromatography) the content of carbohydrates, overall amino acids, and essential amino acids. Amino acid and carbohydrate concentrations and proportions varied among plant individuals and with the surrounding plant community but were not related to the surrounding plant species richness. Total and individual carbohydrate concentrations were lowest, while proportions of the essential amino acids, valine, isoleucine, leucine (all phagostimulatory), and lysine were highest in plant species communities of the highest diversity. Our results show that K. arvensis nectar chemistry varies with the composition of the surrounding plant community, which may alter the taste and nutritional value and thus affect the plant’s visitor spectrum and visitation rate. However, the strong inter-individual variation in nectar quality requires additional studies (e.g., in semi-field studies) to disentangle different biotic and abiotic factors contributing to inter-individual nectar chemistry in a plant-community context.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer75
ZeitschriftInsects
Jahrgang11
Ausgabenummer2
Anzahl der Seiten15
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 02.2020

Bibliographische Notiz

The German Science Foundation funded the Jena Experiment (DFG‐FOR 1451/2) for AMK (KL 1849/5‐ 2) and SDL (LE 2750/1‐1).

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Kommentar von: Art. 53
  2. Repowering
  3. Vorrangige Probleme von Jugendlichen ohne Ausbildungsvertrag und die Rolle des Sozialarbeiters in der Berufsschule
  4. The Termination of International Sanctions
  5. Mittig ist nur das Mittel
  6. Jünglinge der Moderne
  7. "Notwendigkeit des Vergleichs!“ Der Ansatz einer komparativen pädagogischen Berufsgruppenforschung
  8. The Relationship between Family Law and Female Entrepreneurship in Germany
  9. Klimaschutz durch Biokohle
  10. Luhmann und die Kulturtheorie
  11. Wettbewerbsbeschränkung, spürbare
  12. Corrective Feedback beim formfokussierten digitalen Grammatiküben der Fremdsprache Englisch – eine kriteriengeleitete Analyse von Feedbackformen und -strategien am Beispiel von Duolingo
  13. A Global Classroom for International Sustainability Education
  14. Umweltmanagement ausgewählter Großveranstaltungen
  15. Marktabhängigkeit und ihre Bedeutung für die Grenzziehungen von Solidarität
  16. Diagnosekompetenz von Mathematiklehrkräften zur Erfassung und Bewertung mathematischer Basiskompetenzen
  17. Musik & Empowerment
  18. Begründen bei Geometrieaufgaben der Grundschule
  19. "j'ai écrit ma vie". Die autobiographischen Legitimierungsstrategien Gustave Courbets
  20. Datengetriebene Agilität
  21. Tertiäre Regulierung und Nachhaltigkeit
  22. Foreign Ownership and Firm Survival: First evidence for enterprises in Germany
  23. The Archival Research on Les Immatériaux
  24. Auf Ungerechtigkeit antworten
  25. Feuer und Blut. Heldentum bei Lessing, Kleist, Fontane, Jünger und Heiner Müller.
  26. Lives versus Livelihoods? Perceived economic risk has a stronger association with support for COVID-19 preventive measures than perceived health risk
  27. “It’s not as academic and impossible as it seems to be” – Aktionsforschung und berufliches Selbstvertrauen in der fremdsprachlichen Lehrerbildung
  28. Ist das Bildung?
  29. Citizenship, media literacy and intercultural education
  30. Mit Gesundheit gute Schule machen
  31. Corporate Climate Reporting of European Banks: Are these institutions compliant with climate issues?
  32. Einleitung
  33. Kulinarisches Kino