How to promote sustainable living? Inspiring experiences of Dutch downshifters

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

Sustainable and responsible living requires far more than the consumption of eco-friendly and fair trade products. It is the joint outcome of the three pillars of the Dutch Triple G model of sustainable living: geld (money), groen (eco-friendliness), and gezondheid/welzijn (health and well-being). This approach integrates the interests of the environment, personal finance and well-being/health. It provides an effective guiding principle by showing, first, how to identify the distinctive features of sustainable living, and second, how to implement behavioural change. There are strong indications that lifestyle change is a real possibility, as is shown by recent empirical data on downshifting in the Netherlands, and demonstrated by other studies on this topic. But change is only possible if a variety of measures is taken simultaneously. This requires a concerted strategy which addresses not only the micro level of individual consumer behaviour, but also includes institutional and organizational interventions.

OriginalspracheEnglisch
TitelEnabling Responsible Living
HerausgeberUlf Schrader, Vera Fricke, Declan Doyle, Victoria W. Thoresen
Anzahl der Seiten16
ErscheinungsortBerlin; Heidelberg
VerlagSpringer Verlag
Erscheinungsdatum01.07.2013
Seiten31-46
ISBN (Print)978-3-642-22047-0
ISBN (elektronisch)978-3-642-22048-7
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.07.2013

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Nachhaltige Entwicklung als Herausforderung für Bildung und Wissenschaft
  2. Schein statt Sein: Wie Fantasy die Realität der Stadtentwicklung übernimmt (ein Essay)
  3. Institut für Mathematik und ihre Didaktik (Organisation)
  4. Internet- und computerbasierte kognitiv-behaviorale Therapie für depressive und Angstsymptome bei Kindern und Jugendlichen. Eine Meta-Analyse randomisiert-kontrollierter Studien
  5. Flucht in Aktionismus: Unterrichtsmaterialien als aktionistische Implementierungsstrategie des Themas "Flucht und Flüchtlinge"?
  6. Fachtagung "Niedersachsen lernt lecker" - 2011
  7. Artists in Cities of Distress: Baltimore and Detroit
  8. Mute Books (Verlag)
  9. Ästhetische Zugänge im Sachunterricht im Kontext Bildung für nachhaltige Entwicklung.
  10. Abschluss des Promotionsverfahrens Gernot Preusser
  11. Analyse & Kritik (Fachzeitschrift)
  12. Critical Artists and Urban Development – A Typology of Political Activism in the Arts
  13. Summer School “Implementation of Sustainability into Research and Teaching of Higher Education Institutions in Eastern Europe” - 2011
  14. Fachdidaktische Bewertung von Unterrichtsqualität am Beispiel mathematischen Modellierens
  15. International Conference "Intercultural Versus Critical Education – Contrast or Concordance?" 2011
  16. Deutsche Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie e.V. (Externe Organisation)
  17. Schulische Programme zur Förderung einer gesunden Ernährung und Bewegung
  18. ABA Antitrust Section Spring Meeting 2001
  19. Fortbildung für fachfremd Unterrichtende - SINUS Hessen - 2019
  20. International Academic Partnership “Teaching and Learning Sustainability”: Implementing Higher Education for Sustainable Development at the Universidad Técnica del Norte (Ecuador)
  21. "Nachhaltigkeitszielefür die Lehre fruchtbar machen: Didaktische Konzeption und Umsetzung einer Vorlesungsreihe der deutschen UNESCO-Lehrstühle "