Guided Internet-delivered cognitive behavioural treatment for insomnia: a randomized trial

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Annemieke Van Straten
  • J. Emmelkamp
  • Jessica de Wit
  • J. Lancee
  • Gerhard Andersson
  • E. J. W. van Someren
  • Pim Cuijpers

Background Insomnia is a prevalent problem with a high burden of disease (e.g. reduced quality of life, reduced work capacity) and a high co-morbidity with other mental and somatic disorders. Cognitive behavioural therapy (CBT) is effective in the treatment of insomnia but is seldom offered. CBT delivered through the Internet might be a more accessible alternative. In this study we examined the effectiveness of a guided Internet-delivered CBT for adults with insomnia using a randomized controlled trial (RCT). Method A total of 118 patients, recruited from the general population, were randomized to the 6-week guided Internet intervention (n = 59) or to a wait-list control group (n = 59). Patients filled out an online questionnaire and a 7-day sleep diary before (T0) and after (T1) the 6-week period. The intervention group received a follow-up questionnaire 3 months after baseline (T2). Results Almost three-quarters (72.9%) of the patients completed the whole intervention. Intention-to-treat (ITT) analysis showed that the treatment had statistically significant medium to large effects (p < 0.05; Cohen's d between 0.40 and 1.06), and resulted more often in clinically relevant changes, on all sleep and secondary outcomes with the exception of sleep onset latency (SOL) and number of awakenings (NA). There was a non-significant difference in the reduction in sleep medication between the intervention (a decrease of 6.8%) and control (an increase of 1.8%) groups (p = 0.20). Data on longer-term effects were inconclusive. Conclusions This study adds to the growing body of literature that indicates that guided CBT for insomnia can be delivered through the Internet. Patients accept the format and their sleep improves.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPsychological Medicine
Jahrgang44
Ausgabenummer7
Seiten (von - bis)1521-1532
Anzahl der Seiten12
ISSN0033-2917
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2014

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Long-term effects of plant diversity and composition on plant stoichiometry
  2. Wege zum freien Sprechdenken
  3. Die alten Alpen?
  4. Complementarity, impatience, and the resilience of natural-resource-dependent economies
  5. The Origins of Legitimation Strategies in International Organizations
  6. Demokratie (er-)leben
  7. Schwebende Sanktionen
  8. Einfluss elterlicher Mathematikkompetenz und familialer Prozesse auf den Kompetenzerwerb von Kindern in Mathematik
  9. Private Equity als volkswirtschaftlicher Katalysator
  10. Das Modell der Politikdidaktischen Rekonstruktion
  11. Paratexte und ihre Funktion in der Transformation von Wissensordnungen am Beispiel der Reihe von Theodor Zwingers Theatrum Vitae Humanae
  12. Zur Gerechtigkeitsfrage in sozialen (Frauen-)Berufen
  13. Centrist anti-establishment parties and their protest voters
  14. Theoretische Rahmungen von (Gewalt-) Situationen
  15. John Franklin und die Erkundung der Nordwest-Passage
  16. Einsatzfelder betrieblicher Umweltinformationssysteme anhand des EMA Frameworks
  17. House price expectations
  18. Mobbing im Arbeitsleben und in der Schule
  19. Situationen der Gruppenvergewaltigung
  20. Signalarten - ein praxisnaher Beitrag zur Erfassung der Naturnähe und Biodiversität in Wäldern
  21. Umweltbezogenes Verhalten und Emotionen
  22. Solid state recycling of different chip types of aluminum alloy 6060 by hot extrusion
  23. Ökonomisches Lernen
  24. The role of attitudes in technology acceptance management
  25. Das Unbewusste in der Erziehung
  26. The impact of September 11th, 2001 on the job prospects for foreigners with Arab background
  27. Verhalten des Zytostatikums Epirubicin-Hydrochlorid in der aquatischen Umwelt
  28. § 260 HGB: Vorlegung bei Auseinandersetzungen
  29. Social Media-Nutzung: eine Herausforderung (auch) für Unternehmen
  30. § 289 c Inhalt der nichtfinanziellen Erklärung
  31. Arkitektur og politik: Atmosfæriske refleksioner ud fra Böhme og Sloterdijk
  32. Didaktische Materialien im mathematischen Anfangsunterricht
  33. Der Wald als erlebnispädagogischer Lernort für Kinder
  34. Irish English and Irish Studies
  35. A Matter of Psychological Safety
  36. Mit Begriffen handeln
  37. Pädagogik und Therapie
  38. Theorie - Empirie - Praxis
  39. A critical review of policies and legislation protecting Tanzanian wetlands
  40. Toward holistic corporate sustainability-Developing employees' action competence for sustainability in small and medium-sized enterprises through training