Effect of biaxial compressive stress state on the microstructure evolution and deformation compatibility of rolled sheet Mg alloy AZ31 at room temperature

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Dabiao Xia
  • Junlei Zhang
  • Xiang Chen
  • Guangsheng Huang
  • Bin Jiang
  • Aitao Tang
  • Sarkis Gavras
  • Yuanding Huang
  • Norbert Hort
  • Fusheng Pan

Mg alloys usually deform under complex biaxial compressive stress states (e.g. during drawing, forging and extrusion). In order to better understand how the biaxial compressive stress state influences the evolution of the microstructure and the deformation compatibility, the uniaxial and biaxial compression tests of AZ31 rolled sheets were performed at room temperature. The new self-developed biaxial compression devices offered a possibility to obtain the evolution of the microstructures by in situ measurements via electron backscatter diffraction. The analysis of geometrically necessary dislocation and the simulation based on the visco-plastic self-consistent method were used to examine the microscopic behaviors in the sheets during the uniaxial and biaxial compression tests. The results indicated that the reorientation of the texture during the biaxial compression was different from that during the uniaxial compression. The simulated results based on the visco-plastic self-consistent model suggested that the equivalent yield strength under a biaxial compressive stress state was lower than that under a uniaxial stress state. This was due to the higher relative activity of extension twins under biaxial compressive stress state. This also led to a lower geometrically necessary dislocation density in the biaxial compressed sample. The geometrically necessary dislocations were also more homogeneously distributed with a biaxial compressive stress state. The analysis of the activation of all the deformation mechanisms proved that the appearance of extension twinning variants limited the activation of prismatic slip during the uniaxial compression while promoting prismatic slip during the biaxial compression. This changeable interaction between extension twinning and prismatic slip combining with the lower geometrically necessary dislocations, the lower flow stress inferred that the application of the biaxial compressive stress state during processing at room temperature was a way to improve the deformability of Mg alloys.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer139599
ZeitschriftMaterials Science and Engineering A
Jahrgang789
ISSN0921-5093
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.07.2020
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Förderung professioneller Wahrnehmung von Klassenführung durch die Analyse fremder Unterrichtsvideos und Expertenfeedback in einem blended learning Seminar
  2. Varianten videobasierten Lehrens und Lernens in der Lehreraus- und -fortbildung Empirische Befunde zum Einsatz unterschiedlicher Lehr-Lern-Konzepte und Videotypen
  3. Professionelle Wahrnehmung von Klassenführung und Selbstwirksamkeitserwartungen von Lehramtsstudierenden - Effekte einer online- und videobasierten Intervention
  4. Workshop des Forums Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft zur „Umsetzung eines Effizienzmarktes – Wie muss ein optimales Anreizsystem ausgestaltet werden?“ - FÖS 2013
  5. Längsschnittliche Erhebung pädagogischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden (LEK): Detaillierte Analyse der Ergebnisse von den Universitäten Köln und Paderborn.
  6. NEPS. Wissenschaftliche Begutachtung mathematischer Testaufgaben für Schülerinnen und Schüler im Rahmen des BMBF-Forschungsprojekts NEPS: Nationales Bildungspanel.
  7. Selbstwirksamkeitserwartungen und wahrgenommene Kompetenzunterstützung von Lehramtsstudierenden – Effekte einer videobasierten Feedbackintervention im Praktikum
  8. Entwicklung der Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und der Einstellungen zu inklusivem Unterricht von Lehramtsstudierenden durch erste schulpraktische Erfahrungen
  9. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf die Leistungsbeurteilung von Mathematiklehrkräften. Formativen Assessment in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  10. Webbasierte Reflexions- und Feedbackumgebungen in der Lehrerbildung: Auswirkungen auf die Lehr-Lern-Überzeugungen und die Selbstwirksamkeit von Lehramtsstudierenden