Earnings Less Risk-Free Interest Charge (ERIC) and Stock Returns—A Value-Based Management Perspective on ERIC’s Relative and Incremental Information Content

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This paper investigates the relative and incremental information content of KPMG’s recently developed metric for shareholder value creation: earnings less risk-free interest charge (ERIC). We assess if ERIC has a better ability to predict stock returns than earnings, cash flow from operations (CFO), earnings before extraordinary items (EBEI), residual income (RI), or economic value added (EVA). We evaluate data from 214 companies listed on the U.S. Standard & Poor’s 500 Index from 2003 to 2012 (2354 firm-year observations). Similar to previous studies, we confirm that CFO and EBEI have the strongest association with stock returns in the short term, while EVA trails behind all other metrics. In terms of new findings, ERIC is the best predictor of stock returns over a 5-year period, as well as during times of crises (from 2009 to 2010). In this period, ERIC also adds incremental information content beyond that of EBEI. However, the low-short-/mid-term predictive ability of shareholder value metrics (EVA, ERIC) raises concerns regarding their reliable use in future research on shareholder value creation. We consequently propose a research agenda that focuses less on the measurement and more on the management of shareholder value.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer368
ZeitschriftJOURNAL OF RISK AND FINANCIAL MANAGEMENT
Jahrgang15
Ausgabenummer8
Anzahl der Seiten21
ISSN1911-8066
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 19.08.2022

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2022 by the authors.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Projekte

  1. Entwicklung eines Baukastens für modulare Abwasseraufbereitungsanlagen nach dem Verfahren der Brüdenkompression unter Verwendung regenerativer Energiequellen
  2. Degradation of emerging contaminants by advanced oxidation technologies: Kinetics, identification of degradation products and assessment of biodegradability and toxicology
  3. Geoinformatiker auf neuem Terrain - Entwicklung eines Studienprogramms "Umweltkommunikation und Naturschutz" für Studierende der Geoinformatik an der Technischen Universität Prag
  4. Einfluss partizipativer Organisationsstrkturen auf die Implementierung und Einhaltung von Sozialstandards. Eine empirische Analyse chinesischer Zulieferbetribe in der Textilindustrie.
  5. Lernerfahrungen im Kontext von praxisbezogenen Auslandsaufenthalten im Globalen Süden am Beispiel von Freiwilligendiensten und dem entwicklungspolitischen Bildungsprogramm „ASA“. [Arbeitstitel]
  6. Zukunftsfähige Bildung für ErzieherInnen - Entwicklung, Durchführung und Evaluation eines Modellseminars für MultiplikatorInnen für Umweltbildung im Kindergarten in der ErzieherInnenausbildung
  7. Der Beitrag von Schule zur Bewältigung der globalen Konsumherausforderung: Konzeptionelle Klärungen und empirische Beiträge im Spannungsfeld zwischen Erziehungs- und Nachhaltigkeitswissenschaft.
  8. Analyse und Szenarien zur globalen Landnutzung - Teilleistung zum F&E-Vorhaben "Ressourceneffiziente Flächennutzung - Organisation eines Global Sustainable Landuse Standard (GSLS)" des Umweltbundesamts
  9. Can Subjective Indicators Make Sustainability Assessment More Community Relevant? The Important Role of the Stakeholders’ Participation and the Use of Indicators Set towards the Localization of Sustainable Development
  10. Internet supported sustainability reporting of German and Italian companies. Development of criteria to assess and compare the quality of internet-based sustainability reporting in Germany and Italy (DAAD VIGONI Programme)

Aktivitäten

  1. DAK-Initiative „Gemeinsam gesunde Schule entwickeln“: Ein ganzheitlicher Ansatz zur Begleitung von Schulen auf dem Weg zu gesundheitsförderlichen Organisationen
  2. The Effect of An Entrepreneurship Training on The Relationship of Limited Access to Capital and Start-Ups: Complementing Economic Theories with Psychological Theories
  3. Vortrag: Perspektiven der Teilwertabschreibung bei voraussichtlich dauernder Wertminderung.: Kritische Betrachtungen vor dem Hintergrund des BMF-Schreibens vom 16.07.2014
  4. Gestaltungsorientierter Ansatz zur partizipatorischen Transformation der Berufsbildung – Erste Ergebnisse eines Wirtschaftsmodellversuchs in der Lebensmittelindustrie
  5. Philosophy with Children in pre-service teacher education - A reconstructive study of teacher training students' experiences with philosophizing with children in inclusive settings
  6. Philosophieren mit Kindern in der Lehrerbildung: Eine rekonstruktive Studie zu Erfahrungen von Lehramtsstudierenden mit dem Philosophieren mit Kindern im inklusiven Sachunterricht
  7. Festakt zum 65. Geburtstag von Prof. Dr. Frank Nullmeier: Übergabe einer Festschrift „Gesellschaft und Politik verstehen“ und Podiumsdiskussion „Politikwissenschaft als politische Wissenschaft“
  8. Mitglied Expert_innenbeirat des Forschungsprojekts "TransImpact – Wirkungsvolle transdisziplinäre Forschung": Gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), Laufzeit: 11/2015–10/2018
  9. Professional Development Workshop on “What Were You Thinking: Developing Cognitive Sensibilities for Inductive Coding” with Arne Carlsen, Martha Feldman, Claus Rerup, Heather Vogue, and Kristina Workman
  10. Gelingensbedinungen inklusiven naturwissenschaftlichen Unterrichts in der Primar- und Sekundarstufe I: Erfahrungen, Potenziale und Herausforderungen im Umgang mit unterschiedlichen Lernvoraussetzungen
  11. Why and how do civil servants (not) use social science evidence to decide on participatory governance processes? A mixed-methods study on evidence-informed participatory governance in German states, counties and municipalities

Publikationen

  1. Book Reviews: The Politics of Migration and Immigration in Europe, Andrew Geddes, London, Thousand Oaks and New Delhi, Sage Publications, 2003, ISBN 0-7619-5668-9
  2. Identifying the Research and Infrastructure Needs for the Global Assessment of Hazardous Chemicals Ten Years after Establishing the Stockholm Convention
  3. Design of Reliable Remobilisation Finger Implants with Geometry Elements of a Triple Periodic Minimal Surface Structure via Additive Manufacturing of Silicon Nitride
  4. A new way of assessing the interaction of a metallic phase precursor with a modified oxide support substrate as a source of information for predicting metal dispersion
  5. Untersuchungen von Transfereffekten musikalischer Angebote. Ergebnisse aus der Studie Wirkungen und langfristige Effekte musikalischer Angebote (WilmA-Teilprojekt Transfer)
  6. Verlängerung der Nutzungsdauer für den derivativen Geschäfts- oder Firmenwert und selbst erstellte immaterielle Anlagegüter durch das Bilanzrichtlinie-Umsetzungsgesetz (BilRUG)
  7. Modeling of temperature- and strain-driven intermetallic compound evolution in an Al-Mg system via a multiphase-field approach with application to refill friction stir spot welding
  8. Der Erwerb professioneller Handlungskompetenz von Sachunterrichtsstudierenden im Kontext von Bildung für nachhaltige Entwicklung – Kompetenzerwerb durch transdisziplinäre Projektarbeit
  9. Rezension: Vico Leuchte (2011). Landkommunen in Ostdeutschland. Lebensgeschichten, Identitätsentfaltung und Sozialwelt.Opladen & Farmington Hills: Verlag Barbara Budrich; 515 Seiten; ISBN 978-3-86649-401-5
  10. Development and application of a simultaneous SPE-method for polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs), alkylated PAHs, heterocyclic PAHs (NSO-HET) and phenols in aqueous samples from German Rivers and the North Sea
  11. Lesekompetenz verbessern? Lesestrategien und Bewusstmachungsverfahren nutzen!/Lesemotivation und Lesestrategien. Der subjektive Sinn des Bücherlesens für 10- bis 14-Jährige/Besser lesen und schreiben. Wie Schüler effektiver mit Sachtexten umgehen lernen.