Democratising platform governance in the sharing economy: An analytical framework and initial empirical insights

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The growing controversy around the adverse impacts of sharing economy platforms, including Airbnb and Uber, has led to calls for more democratic models of platform governance. Advocates of democratic governance models claim that these could help to create a more sustainable sharing economy by ensuring that platforms promote social and environmental values alongside the instrumental values of the capitalist economy. Exploring this claim we bring together theories of platform governance, democratic organisational governance and the enactment of values in socio-technical systems, offering a conceptual framework for analysing emerging democratic models of platform governance. Applying this framework, we present a mixed methods case study focused on Freegle, a platform that enables people to gift unwanted consumer goods locally and one of very few platforms to have sustained a democratic governance model at scale. In particular, we explore the extent to which the social, environmental and instrumental values of platform users and owners have been accommodated in the governance of Freegle. Our findings are broadly supportive of the claims made by advocates of democratic platform governance, although in Freegle's case social and environmental values are rather better accommodated than instrumental values. While we are cautiously optimistic about the potential from a sustainability perspective of democratic platform governance models, we emphasise that major challenges are likely to be faced by those implementing these; and that such models should be complemented by government regulation of the sharing economy.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Cleaner Production
Jahrgang166
Seiten (von - bis)1395-1406
Anzahl der Seiten12
ISSN0959-6526
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 10.11.2017

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Big Drama - Small Spaces
  2. Max Weber and the Modern Problem of Discipline
  3. Mainstream und Gegenwartskunst
  4. Habitusformen von Eltern im Kontext der Computerspielnutzung ihrer Kinder
  5. Entscheidung
  6. Internationaler Personaleinsatz
  7. Flipped Classroom am Beispiel aktiven Lernens in der Vorlesung
  8. Der ‚Zürcher Stil der Politikphilosophie’
  9. Strengthening and ductilizing of magnesium alloying with heavy rare earth elements
  10. Clouds and Balloons
  11. Fast Car
  12. Von 1700 bis ins 3. Jahrtausend
  13. THE RADICAL ROLE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN POLITICAL IMAGINATION AND PRODUCTION OF COMMON FUTURE IN BELARUSIAN PROTESTS
  14. Die Berufsbetreuung
  15. Selbstopfer der Naturburschen
  16. Prüfung von Nachhaltigkeitsberichten
  17. Prozessanalytische Modellierung von Wissenskommunikation in chat-basiertem CSCL
  18. KomPädenZ-ein Projekt zur Anrechnung erworbenen Wissens unter besonderer Berücksichtigung des Gender-Mainstreaming-Prinzips
  19. Organisatorische Änderungsprozesse
  20. Ownership Structure and Firm Performance in the Egyptian Manufacturing Sector
  21. Jenseits von Kontemplation und Aktion
  22. Nachhaltigkeit
  23. Über den sinn von Thematisierungstabus und die unmöglichkeit einer soziologischen analyse der soziologie
  24. Zusammenhänge und Mechanismen
  25. Reading the Digital City
  26. Hamburg’s Family Literacy Project (FLY) in the context of international trends and recent evaluation findings
  27. Wirtschaftswende durch nachhaltiges Unternehmertum
  28. Mindfulness training at school
  29. Alien flora of mountains
  30. COVID-19-related fear, stress and depression in school principals
  31. Unternehmerische Nachhaltigkeit umsetzen
  32. The Impact of EU-enlargement on Tourism
  33. Erfolg eines Serientäters
  34. Postkoloniale Perspektiven auf 'weltwärts'
  35. Was nie geschrieben wurde, lesen. L’antropologia linguistica di Walter Benjamin
  36. Der Verbund Forschungsdaten Bildung
  37. Erklär mal!
  38. Das Licht, das Auge und die Identität der Farbe
  39. Lernumgebungen
  40. The termination of international sanctions
  41. Was wissen wir ueber die Psychologie erfolgreichen Unternehmertums?
  42. Die programmatische Orientierung des Museums
  43. MaRisk
  44. So macht man Karriere
  45. "Six days on the road"
  46. KOPRA- Kompetenzentwicklung im Praxisjahr