Professorship for Governance and Sustainability

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

We are a multidisciplinary team with backgrounds from political science, geography, sociology, systems science, or environmental sciences. Our research centers around the big challenges of governance in the context of environmental and sustainability politics. Politics and policy on multiple levels, from the very local to the global, working across scales, and involving a variety of stakeholders and process forms, from top-down policy implementation to processes of social learning in collaborative networks form the center of investigation. We ask whether and how participation and collaboration foster environmental sustainability? How can sustainability transitions be governed? How to meet the challenges of governing global social-ecological teleconnected systems? We use in-depth case studies as well as large-N case survey meta-analysis to improve the evidence-base of sustainability governance. Much of our research is inter- and transdisciplinary in nature, involving stakeholders from outside academia.

Main research areas

  • The effectiveness of participation in environmental decision-making processes
  • Collective leraning and social network analysis
  • Environmental and sustainability conflicts: mediation and consensus building
  • Issues of complexity and uncertainty os sustainability
  • Environmental information: monitoring and evaluation
  • Global and multi-level governance and institutional scaling processes
  • Public discourse and the role of the media
  • Transformation and decay of social-ecological systems
  • water resources management, coastal protection and management, land use and reuse of brownfield sites.

Recently viewed

Publications

  1. Annäherung an das Beziehungsgeflecht zwischen Nachhaltigkeit und Benachteiligtenförderung
  2. Geschlechterkonstruktion in der Trendsportart (Military-) Hindernislauf
  3. John Locke – ein verkannter Republikaner – Argumente gegen einige Deutungsklischees
  4. Zum Einkommensreichtum Älterer in Deutschland
  5. Trauer zeigen: Zur medialen Kanonisierung kollektiver Emotionen
  6. Normalitäten in der Sozialen Arbeit und pädagogische Praxen der In- und Exklusion
  7. Individuelle mathematische Lernprozesse erfassen, herausfordern und begleiten
  8. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 23 [Entscheidungsverfahren]
  9. Vorwort
  10. Management des universitären Auftrags mit der Sustainability Balanced Scorecard
  11. Kompaktes induktives Energieübertragungssystem mit mehreren Spulen und passivem Spitzenspannungsdetektor für drahtlose Sensorknoten
  12. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 14 [Gemeinsame Aktionen]
  13. Fallstudie für Studierende: Haftung im Grenzbereich, Teil 6
  14. Reform der Corporate Governance nach dem RefE für ein Finanzmarktintegritätsstärkungsgesetz (FISG)
  15. Erneuerungen in der Lehrerbildung
  16. Zur Problematik der Auslegung geschwächter Welle-Nabe- Pressverbindungen
  17. § 286 Verzug des Schuldners
  18. Empirische Konstrukte zur bäuerlichen Lebenswelt als kommunikativem Kristallisationskern für einen Diskurs um nachhaltige Landbewirtschaftung
  19. Lüneburg - Stadt auf dem Salz
  20. Die Verwandlungen des Pierrot
  21. Risiken und Nebenwirkungen.
  22. Liquiditätsrisikomanagement in Kreditinstituten vor dem Hintergrund geänderter aufsichtlicher Anforderungen
  23. Lernen mit Neuen Medien - ein Weg für die Bildung für eine nachhaltige Entwicklung?
  24. Untersuchendes Lernen der Naturwissenschaften mit allen SchülerInnen
  25. Körpermodifikationen und leibliche Erfahrungen in der Adoleszenz
  26. Sprechgestik in Bildungsprozessen der Adoleszenz